Bangkok, orașul templelor și viața de noapte

Bangkok este un oraș al cărui nume are o rezonață foarte impunătoare, un ecou imens și o amprentă foarte grea. Simți cum îți amplifică curiozitatea. Acum, nu ai de unde să știi dacă e vorba de manualele de istorie, de reclame sau de revistele în care l-ai văzut ori auzit. Poate este doar este o dorință personală de a ajunge în acel loc, cine știe. La mine cred că a fost vorba de un cumul în care predomina dorința de a cunoaște cât mai mult din acest glob.

Încă din momentul în care am coborât din avion și am pășit în Bangkok, am simțit un vibe care îți ascute fiecare feeling și parcă te transformă într-o mașină de savurat senzații noi. A fost primul meu popas la ieșirea din Europa (cu excepția unei mici bucăți din Istanbul care-i parte asiatică) și în rândurile de aici, am să descriu ceea ce am simțit mai vibrant în frumoasa capitală a Tailandei.

Orașul templelor, orașul lăcașelor de cult și al religiei budiste

Grand Palace, Bangkok

Mereu am avut o dorință incredibilă de a cunoaște religia budistă și de a vedea prin ce se caracterizează ea, respectiv convingerile acesteia. Am avut ocazia să mă întâlnesc cu câteva din învățăturile acestei religii prin cărți cum ar fi “Călugărul care și-a vândut Ferarri-ul” sau de “Siddhartha. Călătorie spre Soare-Răsare“, pe care vi le recomand în ideea de a-i cunoaște.

Nu poți afla lucrurile acestea mai frumos decât fiind în Bangkok chiar de ziua Constituției, când populația Tailandei mulțumește monarhiei (din 1932 aceștia își conduce în mod independent țara), sărbătoare manifestată printr-o multitudine de evenimente, de vizite la temple, citiri și de un Bangkok îmbrăcat în sărbătoare.

Primul templu pe care l-am vizitat în Bangkok a fost Grand Palace. Îmi este incredibil de greu să descriu ceea ce am văzut acolo. Pot spune din prima că a fost locul în care m-am procopsit cu pantalonii decorați cu elefănței ce m-au făcut să simt cele 34 de grade de afară ca fiind aproape 40, fapt ce a cauzat un pic de discomfort. Să mai zic și că am fost obligat de către un polițist local să îi cumpăr de la o femeie de pe stradă. Dar ce farmec ar mai avea dacă nu te-ai lăsa și tu dus de valul cunoașterii? Nu aș putea spune dacă era chiar necesar, însă am preferat să îmi continui ziua cu acești elefănței. La intrarea în templu. paznicii au forțat-o pe Dana să își ‘achiziționeze’ un tricou din bumbac albastru, gros (hmm.. aparent o cămașa fără mâneci nu e chiar cea mai potrivită alegere în locașurile de cult budiste). Conformați și aproape fără nici un chef de vizită, trecem să savurăm frumusețile templelor care în realitate nu arătau nici pe aproape cu ceea ce am văzut în poze.

Acestea sunt foarte delicat construite, cu multă migală și reflectă un straniu sentiment de restricție. Castelul Grand Palace pare un mini orașel de porțelan ce strălucește sub razele de soare. Este un joc gigant de galben, verde, roșu și alb, unul mai subțire și mai înalt ca altul, cu statui și dragoni în tot felul de ispotaze.

Statuile mă gândesc că semnifică probabil soldații și modul cum acestea se reflectau oferea o siguranță templului. Te împietrea puțin. Nu erau doar simple statui ci simbolizau și faptul că stăteau de veghe asupra întregului oraș. Cred că mi-ar trebui mult prea multe cuvinte să descriu ceea ce am simțit acolo.

Călătoria prin templele din Bangkok a continuat cu Wat Pho, loc unde totul devine puțin mai liniștit și mai îngăduitor. Cu toate acestea, detaliile templelor parcă nu se mai opresc din opulența și măiestria prin care au fost construite.

Temple Wat Pho Thailand
Templul Wat Pho

Partea drăguță a fost că în acest nou cumul de temple, am dat peste un grup de tineri școlari care ascultau lecturile călugărilor budiști și sincer a făcut să-mi tremure pielea. Știi acel moment în care te uiți la un film cu călugări șaolini? Ei, simțeai putin din acel vibe și parcă erai cuprins de un sentiment de satisfacție că ai ajuns acolo. Bangkok-ul este înconjurat de astfel de temple, atât în oraș cât și pe lângă acesta. Cu un ghid cred că ți-ar lua și o săptămână să te plimbi prin ele, să le înveți cultura, istoria și să le asculți cu o foame aprinsă parcursul.

Am fost oarecum surprins de unele lucruri. În aceste temple, erau foarte populare locurile în care te închinai către Buddha (în oricare din stările sale). În multe din aceste lăcașe de închinare, am observat frecvent un obicei de a lipi foițe aurii pe statui, mod de a testa / confirma credința. Pe măsură ce acesteau rămâneau lipite, credința lor era dovedită sau dorința celui care și-a pus-o cât mai aproape de îndeplinire..

În toata șederea noastră din Bangkok, am întâlnit aproape toate străzile presărate cu mici lăcașe de închinare către Buddha. Ziua Consituției a fost ocazia perfectă ca fiecare dintre aceste lăcașe, să fie migălos curățate, decorate cu flori, cu lumânări, candele, bețișoare parfumate și cu foarte multe fructe exotice. Era ceva.. wow.

Obceiuri de ziua Constituției

Totuși Bangkokul are mai multe temple decât cele menționate. Dacă vizitezi orașul și vrei să elaborezi subiectul, ai vrea să mai vezi și Wat Arun (care la apusul soarelui începe să fie o divinitate cu o explozie de lumini proiectate), Wat TrimitrWat BenchamabophitWat Saket (templul muntelui de aur) și muuulte altele, dar mi-ar fi luat prea multe zile pentru a le explora.

Nebunia de la semafoare și viața de noapte

Nebunia de la semafoare

Ziua, Bangkokul reprezintă un freamăt continuu de oameni, o căldură înăbușitoare, un furnicar nestăvilit, dar din păcate și un oras în care smogul din aer te obosește. Cumva, mă plangeam că Bucureștiul sau Iași-ul sunt orașe cu trafic haotic, în care mașinile sunt într-un război iminent din lupta pentru supraviețuire. :)) Yeah boy. Stai să vezi minune în Bangkok.

Aici totul este amplificat exponențial, instinctul de supraviețuire este cu mult depășit, iar dacă îți lipsește dramul de nebunie, mai bine stai pieton pe stradă sau în gangurile suspendate ce-ți favorizează mersul peste șoseaua blocată. Dacă nu-ți place mersul pe jos, poți oricând să devii fan Uber, dar riști să rămâi blocat zeci de minute în trafic. Mai ai o variantă. Ești kamikaze? Alege un Uber pe scuter, ca să ajungi în ore de vârf cât mai repede…. sau alege căldura înăbușitoare din autobuzele comuniste fără geamuri.

Nu ai prea multe variante din păcate.. Oricum o dai, tot ai ceva timp de așteptat. Eu am preferat un Uber și să îmi iau o marjă de eroare în care am stat și am admirat pe geam bicicliștii nebuni dinn mijlocul Bangkokului (e ca și cum te-ai arunca cu o parașută pe care nu te bizui că se va deschide).  Ca și concluzie… N-am văzut oraș mai populat în mașini electrice (so far) și șoferi care să nu știe limba engleză la un loc. E cumva… atipic și ciudat, nu?

Iar noaptea dragilor… Noaptea e ca o tablă de șah când pionii se schimbă constant în poziții cu totul și cu totul iminente. Ziua, fetele care stau la colț de stradă și țipă frenetic ‘Masaaaaaaj, masaaaaaaaj, masaaaaaaaj’, noaptea mai au putin și trag de tine, dacă nu ai o companie care să te salveze.

Pur și simplu, sunt de neoprit 🙂 Nu știu dacă are legatură cu masajul tailandez, înșă din ceea ce am experimentat eu personal a fi un astfel de masaj tailandez, cu siguranță nu sunt conectate. Ooooh … ce sentimente îți oferă acest oraș pe timp de noapte. Tarabele cu produse chinezești răsar ca din pământ, țipând mega ofertele acestora. :). Acum, știm că Tailanda este oarecum un rezultat al unei Indii populate de chinezi, dar totuși parcă sunt prea mulți.

Street food, tuk tuk și floating market… o combinație perfectă

Tuk tuk spre Taling Chan Floating Market

Dacă ești din întâmplare prin centrul Bangkok-ului și vrei să faci un mix drăguț, îți recomand să urmezi pașii pe care i-am urmat și noi. Ne-am lăsat purtați de val și am ales să mergem cu un tuk tuk către un floating market. Acum, capitala are cam 4 sau 5 astfel de piețe. Cea mai draguță este la 100 km depărtare de oraș și este Damnoen Saduak, dar dacă nu ai timp să îi dedici o zi, poți vizita Taling Chan Floating Market, unde găsești un mix de street food, ceva oameni cu produse la vânzare pe bărci și un ponton de unde poți să te întorci cu un long tail boat înapoi spre centrul Bangkokului. Călătoria cu tuk tuk-ul poate varia. Noi ne-am tocmit la 250 baht și șoferul a fost foarte drăguț oferindu-ne o experiență de 70 km/h – 80 km/h în care ți-ai simțit sângele și pulsul fix în gât. Dar, a meritat :d.

Taling Chan Floating Market

Ajuși în Taling Chan Market, am fi dorit să vedem parcă ceva mai multe bărcuțe pe apă, însă am prins ideea. Până să ajungi la partea cu bărcuțele care au dat pieței acest nume, traversezi un lung coridor de tarabe. Fiecare pare mai mai bogată ca celălaltă în produse învelite-n frunze și arse pe gratar. De obicei produsele acestora se servesc în țepușe și au conținut dulceag, fie poți bea din nuci de cocos care te fac să salivezi instant sau poți alege din colecții de banane crescute în grădini proprii. E fix acel lucru autentic pe care-l regăsești doar în locurile mici și înghesuite.

Este de preferat să vii aici puțin flămând. Te poți bucura din plin de tot ceea ce înseamnă street food și bere Shinga. 🙂 Nu poți avea un mix mai fain de Bangkok văzut dintr-un Tuk Tuk nebun și să te întorci cu un longtail boat.

Mango, orez, lapte de cocos si bilute de soia
Mango, orez, lapte de cocos și biluțe de soia

Bangkokul este foarte populat cu street food-uri. Actualmente, cam mare parte din zonele turistice sunt așa. La orice colț de stradă vezi fie o tonetă, fie un magazinaș sau un scuter cu ataș ce găzduiește vesel o plită de clătite, un wok, sau o vitrină de fructe și combinații de orez. Totul pleacă de la unele fructe micuțe (mango, pepene în pungă, orez cu lapte de cocos, mango cu soia), de la cârnăciori sau creveți făcuți pe jar, ce vin însoțiți de o pungă cu sos dulce picant, care te face să savurezi fiecare îmbucătură ca un unicat, și până la inconfundabilul fruct durian deseori interzis în multe hoteluri.

De făcut in Bangkok

Bangkokul îți oferă o multitudine de opțiuni. Din perspectiva mea nu cred că ar trebui să îți aloci mai mult de 3 – 4 zile dacă cauți să îl vezi pe fugă. Când mă refer la numarul acesta de zile includ și vizitele din exteriorul orașului către punctele de interes. Hai să vedem ce e de făcut în mare prin Bangkok:

1. vizitează Grand Palace și templele din centrul vechi;
  2. admiră templul Wat Arun seara când acesta este proiectat cu o serie fascinantă de lumini;
  3. plimbă-te cu un tuk tuk (de la Grand Palace până la Tailing Chan Floating Market noi am negociat la 250 baht)
  4. vizitează una din floating marketurile din Bangkok sau din împrejurimi:
    • Damnoen Saduak Floating Market – 100km de Bangkok
    • Amphawa Floating Market – 90km în sudul orașului
    • Taling Chan Floating Market – 12km de Bangkok
    • Khlong Lat Mayom Floating Market – la câțiva km de Tailin Chan
    • Bang Nam Pheung Floating Market – cea mai mică și probabil doar cu localnici căci pare o provocare să ajungi acolo
  5. încearcă să mănânci:
    • creveții pe grătar cu sos dulce chilly; (50 baht)
    • mango cu sticky rice și lapte de cocos; ( 80 baht)
    • somon gătit pe gratar și învelit în frunza de salvie; (50 baht)
    • dacă ești mai kamikaze poți încerca scorpionii negri din piețe (deși nici localnicii nu îi mănâncă… probabil sunt mai mult pt turism);
    • bananele mici care sunt delicioase și foarte ieftine; (20 baht)
    • fructul Dorian (atenție căci acesta este interzis în multe hoteluri deoarece mirosul fructului poate persista până la 3 zile)
    • mâncărurile picante cu caju și legume din restaurante (atenție la cantitatea de condimente care o adăugați când vi se aduce la masa bolul de condimente) (~200 baht)
  6. ia cina la restaurantul The Local (în două persoane o cină ar putea varia de la 1000 baht până la 2000 baht inclusiv băuturi)
  7. plimbă-te pe canalele din Bangkok cu un long tail boat;
  8. folosește un uber rider pe motor sau scuter căci este unul din modurile cele mai rapide de a ajunge undeva în Bangkok;
  9. încearcă să te cazezi la un hotel cu roof view (recomand The Continent mai mult datorită piscinei de la etajul 30 care face ca peisajul să-ți oprească respirația)